Tentang Ted

My photo
::Kota Bharu::, Malaysia
::ObSeS With My AdaM.Luv My Hubbie:: Luv My Family ::

Sunday, August 30, 2009

Cerita Ramadhan

Dah seminggu kita semua berpuasa
Masa berlalu cepat
Fenomena di Bulan Ramadhan..
eeemm
Biasa nya Bazar2 Ramadhan la kan
Kalau boleh 30 hari berpuasa tu
30 Bazar Ramadhan kita nak pi 'lawat'
biarla beli tak byk mana tapi asalkan
dapat berjalan sambil2 cuci mata
Tapi beringat juga
Di musim penyakit berleluasa ni
Jaga-jagalah diri kita
ANAK-ANAK yang kecil jangan lah didedahkan
pada persekitaran yg ramai orang
Mesti ada juga kan yang dah membeli belah pakaian raya
TED belum sediakan lagi untuk diri dan utk Hubbie
Tapi untuk Tuan Kecil kami
Dah siap dah dari baju, seluar dan kasut
1 lagi la kan Fenomena yang berlaku di KB nie..
PEMINTA SEDEKAH
MaAF...
Bukan TED nak menghina atau merendahkan mereka
cuma
CARA MEREKA

Datang ke pintu-pintu rumah
membawa orang TUA, ANAK KECIL
Merayu meminta wang
untuk makan berbuka
BOLEH KE?????
SENDIKET KE????
KAlau beri ALAMAKNYA
NAti ada lah sekumpulan lain yg datang
Jika tak diberi wang...
KEDEKUT KE ????
JAHAT KER???
SALAH KE???
Pada TED kan...
Lebih baik TED beri mereka tepung..gula..susu tin..biskut..
tak pun baju-baju atau tudung yg tak guna lagi ker..
Bulan Baik ni memanglah kita kena banyak buat amal bersedekah
TAPI
dengan cara dan kaedah yg betul la kan...
Sebabnya masa TED tinggal di Bt9 tak ada pulak kejadian gini
Macam-macam kan..
REnung-renungkan
dan
Selamat BerAmaL

3 comments:

kakchik said...

salam ramadhan ted.

sebut pasal peminta sedekah ni, memang kakchik pun tak suka sangat dengan kehadiran mereka yang begitu ramai, kadang2 berkumpulan. pejabat dan rumah kakchik pun jadi mangsa mereka. ada yg ke pejabat, memaksa-maksa staf dan pengunjung library memberi mereka wang. bila ditanya, kebanyakannya dtg dari sempadan atau seberang siam.
agak susah juga kerajaan nak membanteras mereka terutama di bulan ramadhan ni. kakchik kadang2 tu tak buka pintu, bukan tak mahu bersedekah tapi biarlah bila bersedekah tu kita dalam redha.

-T.e.d - said...

Salam Ramadhan Kakchik.
Ted setuju kata-kata kachik. Bersedekah dgn ikhlas dan kita redha. Mama ted pun ckp dr sempadan sana sebab bila kita bertanya dia tak terjawab. Tu belum lagi bila di sekitar bandar. Lengan baju kita ditarik2nya.

Gr8_ejam said...

salam.. skang dh ade taktik baru, duk menunggu dpn atm bank.. wah.. muka confirm dari seberang, minta btk bina madrasah nun di kedah, padahal skang kat kuantn.. perghh... sedekah senyum jela.. yg penting jwb salam. hahah