Tentang Ted

My photo
::Kota Bharu::, Malaysia
::ObSeS With My AdaM.Luv My Hubbie:: Luv My Family ::

Saturday, January 30, 2010

Halimah Jonggang

video
Lagu Tema cerita Halimah Jonggang di Astro

Lirik lagu ini memang mampu membuat orang ketawa
Memang melucu kan
Namun
Terasa seperti
Men'hina' insan
yang bergigi jonggang
apa ntah lagi
Ada pun yang kebetulan nya
bernama Halimah..
Tak komen banyak2..
LAYAN...........
**************************************************

Friday, January 29, 2010

-Rindu pada suasana ini -

video
Semasa menyambut hari lahir Ibu Ted
30-12-2009
Rindunya suasan begini

Wednesday, January 27, 2010

::O.P.T.I.M.I.S::PandANg pOSItIF DALAM nEGATIF::

Positif maksudnya yang baik-baik sahaja
dan yang ikhlas. Jadi, berfikiran positif bermakna
Anda bersangka baik dengan ikhlas,
tak perlu dipaksa-paksa.

Di bawah ni adalah 10 sikap dalam fikiran positif yang paling dominan :

Optimis
Semangat, Minat, Keghairahan (passion)
Kepercayaan (Belief)
Integriti
Keberanian
Keyakinan
Keazaman (Determination)
Kesabaran
Ketenangan (Calmness)
Fokus



Walau sejahat cemanapun orang tu,
pedih cemana pun dia sakitkan hati Kita, fokus kepada sifat-sifat baiknya.
Sebab, fokus kepada keburukan yang dia lakukan pada Kita
hanya akan membuat Kita tidak bersemangat,
lemah longlai, down jadinya serta merta.
Semua orang ada sikap baik, juga sikap tak baik.

Pandang yang positif, dalam yang negatif.
Fokuskan pada yang positif saja, walau pada zahirnya
dia seorang yang lebih banyak berfikiran negatif,
kuat mencaci dan mempamerkan muka yang tak menyenangkan.

Orang yang berfikiran negatif biasanya suka
memandang buruk pada kemajuan orang lain.
Kita maju sikit, dia jeles, berdendam,
bahkan benci dengan Kita.
Dalam hatinya penuh kata-kata negatif, caci maki
dan bintik-bintik hitam yang sukar dibuang.

Bila jumpa orang camni, pedulikan dia.
Biarkan dia sendiri, terkurung dengan pemikirannya
dan dunianya. Selagi dia tak kacau Kita atau mencederakan Kita,
biarkan saja dia.
Tetapi, teruskan dengan usaha Kita yang mahu
mencapai matlamat kejayaan.
Lupakan saja dia, walaupun dia muncul setiap hari di depan mata Kita.
Relaks, be in control, but donno saja..

Tak semua orang bukan melakukan apa yang dikatakan ni.
Sebab, tak semua boleh melupakan apa yang menyakitkan hati mereka,
atau memaafkan kesalahan orang yang membuat mereka sakit hati tu.

Kita perlu kuat semangat, Kita perlu berani menjadi pemaaf.

Orang-orang berjaya, mengambil keputusan untuk
melihat pada aspek-aspek positif saja, hanya
yang positif lalu mengelak dari melihat yang negatif (walaupun sedikit).
Elak sejauh yang mungkin, lupakan selupa yang mungkin.

Kuatkan jiwa, kuatkan minda.

LiveStrong!



Tuesday, January 26, 2010

::Kesejukan Hujan::

Hari ini hujan turun dengan lebat
Sejuk dan nikmat sungguh
Mengundang perasaan
MENGANTUK
Tapi Ted suka suasana ini
Tenang...Rehat Minda...

SYUKUR
Di sebalik hari yang hujan
cuaca yang sejuk ini
membantu
Ted untuk berkeadaan Tenang
Kalau hari ini panas..
Sure Ted pun beresa panas juga untuk hari ini..

Jangan RISAU
Tak kan Ted ambil apa-apa dari kamu
Kelebihan yang Ted ada ini pun
Bukannya untuk bermegah
Pinjaman sebentar sahaja
Dan Ted sedar
Yang Ted ini hanya sekecil kuman
untuk kamu..
Kamu kan ada MASTER... (^<^)

Tapi
Kesedaran diri kamu kurang lah
untuk manusia seumur kamu sepatutnya
lebih matang dari Ted yang DIPLOMA ini...
Sedarlah kamu dari peringkat umur yang hampir nak MoNoP**s
Tak usah lah dok berperangai sedemikian
BURUK
Dan pada si Kamu yang BatuApi..
Harap di anugerahkan wajah yang comel
Tapi BUSUK
Diam-diam Ted jangan la melampaui batas..
Tak tau nak luah pada siapa..
Hanya luahan di hujung jari di atas keyboard ini sahaja
***************************************************

Monday, January 25, 2010

-Cerita Tempat Kerja Baru-

Kali ini Ted nak ceritakan tentang tempat kerja baru Ted
Alhamdulillah sudah masuk minggu ke-4 Ted bertugas di
SMK Ismail Petra, Wakaf Mek Zainab
Segalanya baik pada Ted
Persekitaran...
Rakan Sekerja...
Murid-murid...

Inilah Blok Kelas Pendidikan Khas
2 Tingkat menempatkan bilik kelas tingkatan1-3
Bilik guru, bilik komputer,
bilik masakan, bilik jahitan,
Pusat sumber, Dewan Mini,
Bilik Mesyuarat,Bilik KH

Anak-anak murid Ted
Ted Guru Kelas Tingkatan 1 Khas B
Suasana bilik kelas. Masih belum di tatahiasSuasana Bilik GuruHiasan Ilmu di tangga ke tingkat atasJuga ada Nurseri di sini.
Banyak tanaman bungaan dan herba..Ada juga projek ternakan ikan keli..
Ted...GELI..
Hiasan pokok-pokok dihadapan Dewan Mini



Alhamdulillah..
Ted berasa kepuasan bila dapat ditempatkan
di Kelas Pendengaran semula..



Baca Buku di Popular


25hb Januari 2010
Hari ini hari GAJI penjawatan Awam
Pasti ramai menyerbu pusat membeli belah
membeli barangan keperluan harian..
Maklumlah hampir 2 bulan ternganga kerana Gaji bulan Disember awal..

Hari ini Ted cuti sakit..
Tekak perit+hidung tersumbat..
Selepas je ke Klinik Zaitun, terus menuju ke
Kedai Buku Popular di KBMALL
Niat ke sana mencari bahan pengajaran dan
juga bahan bacaan baru
untuk Adam
Adam bila dapat je buku ..LEKA
Sampai dia sendiri ingat area mana tempat letak
buku bacaan untuk kanak-kanak


Akan datang nak ke Billion pula
Ada kedai buku yang rakan blog Ted
'Mari Baca-Kakchik'


Tuesday, January 19, 2010

`Trouble Is The Friend`-LENKA

Trouble he will find you no matter where you go, oh oh
No matter if you're fast, no matter if you're slow, oh oh
The eye of the storm or the cry in the mourn, oh oh
You're fine for a while but you start to lose control

He's there in the dark, he's there in my heart
He waits in the wings, he's gotta play a part
Trouble is a friend, yeah trouble is a friend of mine, oh oh!

Trouble is a friend but trouble is a foe, oh oh
And no matter what I feed him he always seems to grow, oh oh
He sees what I see and he knows what I know, oh oh
So don't forget as you ease on down the road

He's there in the dark, he's there in my heart
He waits in the wings, he's gotta play a part
Trouble is a friend, yeah trouble is a friend of mine, oh oh

So don't be alarmed if he takes you by the arm
I won't let him win, but I'm a sucker for his charm
Trouble is a friend, yeah trouble is a friend of mine, oh oh!

Oh how I hate the way he makes me feel
And how I try to make him leave, I try
Oh oh, I try!

He's there in the dark, he's there in my heart
He waits in the wings, he's gotta play a part
Trouble is a friend, yeah trouble is a friend of mine, oh oh

So don't be alarmed if he takes you by the arm
I won't let him win, but I'm a sucker for his charm
Trouble is a friend, yeah trouble is a friend of mine, oh oh!
Ooo, oh ooo, ooo ahh

~L.E.N.K.A.~

Wednesday, January 13, 2010

Hadiah Teristimewa Untuk TED

KETENANGAN HATI TED
Hadiah Agung dari yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kegemaran Adam Ted

Bila Adam dah naik duduk atas kerusi tu..
Jangan Harap ada peluang untuk guna PC..

Monday, January 11, 2010

H.A.R.I.-I.N.I... Atuk Ted Ketawa Gembira

Semasa Ted ke Tesco sabtu malam yang lepas,
Ted ada membeli 2 batang pen yang mana
pen tu Atuk Ted sangat suka gunakannya.
Memang selama ini Atuk hanya suka
guna pen jenama itu dan warna biru sahaja
Seingat Ted dari zaman Ted sekolah lagi
sebab nya tukang belinya ialah Ted sendiri
Setiap kali Ted pulang bercuti, pasti Atuk akan
meminta Ted belikan untuk beliau
Sedangkan masih ada pen yang lain namun
Atuk katakan untuk simpanan [stok dia la]

Nak di jadikan ceritanya,
esoknya [hari Ahad ]Ted ke pejabat pos Kota Bharu
untuk membuat penghantaran pos ekspress
kepada Atuk
hanya mengirimkan 2 batang PEN biru kesukaan ATuk..

Dan
Hari ini , Isnin...
Selepas solat ZUhur tadi, Ted mendapat panggilan telefon
dari ATUK
Belum jawab Ted dah gelak dulu
hahahhahaaa
Dan bila salam di jawab
ATUK
mengucapkan terima kasih dengan
iringan gelak tawa
BAHAGIA NYA TED RASA
DAPAT MENGEMBIRAKAN HATI
ATUK KESAYANGAN TED
hanya dengan kiriman 2 batang pen itu
ATUK GEMBIRA

YA ALLAH...
Sihatkan lah tubuh badan ATUK TED untuk
beliau terus ketawa di samping KAMI


**************************************************

Balik sekolah pula
ADAM selsema
Perubahan cuaca yang mendadak panas barangkali
Lepas Maghrib tadi
BAwa Adam ke Klinik TMC
ni baru lepas makan ubat selsema
ubat demam belum lagi..
Habis cara bodek nak sumbat ubat
tapi ADam lagi cerdik ngelak..
Ishh... pasni pasti akan masuk juga ubat demam
dalam kerongkong Adam..
Tunggu lah tengok sapa cerdik..
heheeeee


Sunday, January 10, 2010

Kisah di Tesco -090110-

Lepas Maghrib semalam..
Ted, Adam dan En Hasnor ke Tesco. Niat nya nak beli milo dan vitagen Adam yang
dah habis. Kat rumah ni stok vitagen kena ada. Kalau habis..mahu meraung
Adam di buatnya.
Semasa di kaunter bayaran, di hadapan Ted ada seorang pakcik bersama
seorang anak perempuan remaja dan anak lelaki yang mungkin anggaran berumur 3 tahun.
Dari pemerhatian Ted berkemungkinan pakcik ni mengusahakan kedai minuman
kerana beliau banyak membeli buah oren dan gula.
Selesai juruwang men'scan' harga barangan totalnya adalah RM130.87
Perubahan wajah pada pakcik tersebut kerana
wang dalam tangan beliau hanyalah RM 113. Disebabkan hal itu, pakcik ini
terpaksa menolak beberapa barangan yang di beli
Wajah jurujual yang nampak kepenatan itu terus mencuka....
[tapi memang dia tak ada melemparkan senyuman pada pelanggan pppuuuunnn..]
Di saat itu terlintas di hati Ted mahu membantu
membayarkan wang yang tak cukup tu
..
TAPI
Ted teragak-agak.
Ted terfikir sekiranya pakcik itu berasa malu

atau sebagainya..
Ted cuba mencari kelibat suami tapi masa tu
En Hasnor dan Adam dah berjalan di ruang luar tempat pembayaran
Sekurang-kurangnya Ted mendapatkan
'green light' dia dulu..
Sementara menunggu Pengurus bahagian kaunter datang untuk
memproses penolakkan barang, dapat Ted lihat wajah serba salah pakcik tu.
Dalam keadaan sedemikian pasti beliau merasa 1001 rasa
Ted sendiri tak sanggup lihat hanya menunduk muka saja
Ted pun bukan lah mempunyai kewangan yang lebih
namun jika nak membantu tu tak da masalah
Tapi TED tak TERBANTU..
MALU juga pada diri sendiri..
DAlam hati TED hanya mampu berkata sendiri
...........................................................................................


Saturday, January 9, 2010

Aktiviti di Hari Sabtu ini

  1. Pagi tadi lewat bangun..erkkss..
  2. Jahit manik kat lengan baju yg terbengkalai.. SIAP akhirnya.. wat simple and nice.
  3. Buat kerja sekolah..huhuu..menaip Rancangan Pelajaran Tahunan ..masih tak siap
  4. Lipat baju yang terbengkalai kebelakangan nie..BANYAK NYA
  5. Yang ini memang HOBI Ted.. Cuci kereta..Polish cermin ..Polish Tayar..
  6. Pas maghrib nie plan nak pi Tesco.. Nak beli barang sekolah.. Kat kedai koperasi jual mahal..hahaaa...
  7. Balik Tesco, seterika baju kerja 5 hari.. Untuk En Hasnor la..Baju Ted malam kerja baru seterika.

Friday, January 8, 2010

::Biar Gambar Menceritakan::

Telatah Adam di dalam Kabin KTM


Insan Kesayangan TED

Adam sangat suka Upin Ipin nie


Di Kuala Lumpur..Aktiviti berjalan-jalan


Wajah-wajah Nakal Adam


Adam lepak dengan Nenek di Cafe



2010-sekolah baru-

Baru sekarang Ted berkesempatan untuk menulis entry yang lama terbengkalai..
[dari tahun lepas.. 2009..]
Sekarang dah melangkah ke 2010.
Bermulanya perjalanan baru untuk diri Ted. Ted melangkah ke tempat
kerja baru. Alhamdulillah permohonan tukar sekolah untuk di tempatkan
di kelas Murid bemasalah pendengaran termakbul. Sekarang Ted dah memulakan
tugas di SMK Ismail Petra, Wakaf Mek Zainab.. Agak mencabar untuk
Ted kerana ini lah sekolah menengah sedangkan Ted adalah berkelulusan Diploma
sahaja yg mana sepatutnya di tempatkan di Sek Rendah. Memang ada
mulut-mulut menuturkan kata-kata 'bisa' tapi Ted sendiri dah dapatkan
kepastian penempatan dari mulut Ketua Unit sendiri memaklumkan
penempatan Ted di SMK adalah layak.

-mulut orang kan-

Seminggu pertama di sekolah , masih tercanggak-canggak..
Ted di amanahkan menjadi guru kelas tingkatan 1
Guru Matapelajaran Bahasa Melayu, Geografi, Sivik dan ICTL
Ted kena study dulu sebelum nak masuk mengajar nie...
Maklumlah 2 tahun tak terlibat dalam PnP berteraskan peperiksaan.

Suasana sekolah menarik.. cantik dan tenang
Namun masih ada 1 ke 2 perkara yang Ted beri markah D-.
t*n*a* & k*n*i*

Ted harap Ted dapat memperluaskan pengetahuan serta meningkatan mutu
kerjaya TEd di tempat baru. Ted akan sentiasa usaha untuk menyamakan 'level'
DG dengan cikgu-cikgu lain kelak.