Tentang Ted

My photo
::Kota Bharu::, Malaysia
::ObSeS With My AdaM.Luv My Hubbie:: Luv My Family ::

Friday, July 31, 2009

Tarik menarik

blogger-emoticon.blogspot.comLayanblogger-emoticon.blogspot.com


Lembu Giant di KB





cerita Hari Rabu juga
Balik aje dari sukan sekolah
Mandi2, tukar baju ADAM
Ajak Ayah juga
Kami pi ke Stadium
Ada hari Penternak,Peladang dan Nelayan
Hari Rabu tu last day dah
Mula dari minggu lepas lagi
TED bersungguh nak gi pun sebab kawan
sekolah tunjuk gambar lembu 'giant'
Ingat semula ADAM suka tgok lembu
tu yang beria-ia nak gi
Memang best+berbaloi
Dapatla TED beli juga buah Pulasan 4KG...
Best...best...best....

Inilah lembu 'Giant' tu.. Besarkan
Comel plak tu
Nama lembu ni 'BOB"
Tuan dia org muda dari Bachok
Siap dimandi2 kan BOB ni. Manja sungguh...


Ni pula SI RATU BIRI-BIRI
Tapi sebenarnya dia ni Jantan
Tapi biri ni pemenang Ratu Biri
Memang sungguh cantik dan bulu dia putih bersih
Tak busuk pun..Kambing pun rajin mandi dah sekarang nie..
Hheheee
Kambing ni pun antara yang dipamerkan
TED suka tgok kambing nie sebab...
Rambut dia jer.
Bestnya kalu dapat pintal2 rambut @ remos kambing nie...

Sukan SKTM-Murid PKPIBP

Hari Rabu
29 Julai 2009
Hari Temasya Sukan Sek Keb Tanjong Mas
Sek tempat TED ditugaskan mengajar
Anak2 Istimewa TED juga mengambil bahagian
TED di tugaskan sebagai Hakim Penamat
Garing+Berbelang muka
mana taknya
ada 40 acara sukan
dr jam 8 am hingga jam 12.50 di tengah padang
huhuuu...






Anak-anak Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
Perbarisan Pendidikan Khas


Menunggu untuk perbarisan bermula


Gelagat sebelum permainan sukan bermula

Acara meniup tepung untuk ambil gula2
Bersantai di tepi padang setelah penat bermain

'Harta' baru Adam

Ayah belikan basikal ADAM
Bertambahla harta ADAM
Tukang tolaknya MAMI
Sampai kg bawah lembah MAMI tolak basikal ADAM
ADAM duduk pegang handle sambil dengar lagu Twinkle Twinkle Little Star

RM50


keluar duit gaji baru2 nie
Tengok2 keluar RM 50 design barublogger-emoticon.blogspot.com
Cantik juga kan



Wednesday, July 29, 2009

Seminar di HUSM K.Kerian

Seminar Meningkatkan Kesedaran Hygiene&Pendidikan Seks untuk
Kanak2 Keperluan Khas (OKU).

Bayarannya agak MahaL
Tapi takpe la
Tak berkira sangat
Asal dapat input2 yg berguna
Ahli2 Panel pun kira baguih2...

Thursday, July 23, 2009

Lambakan D.U.R.I.A.N.

Rekod 3 hari berturut-turut
Makan D.U.R.I.A.Nblogger-emoticon.blogspot.com

Hasil nya....blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Baru la terhegeh2 pi Farmasi cari ubat batuk
Sakit nya tekak

Tapi Sedap Tekak juga melantak durian
Dah kat sekolah pakat2 pi beli kat pasar tani

Mana tak nya

Almaklumlah

Kelantan sekarang LAMBAKAN DURIAN
Tepi jalan melambak org jual...

Gambar ini adalah gambar hiasan ajer..

Wednesday, July 22, 2009

Harap-Harap Mak Datang

Tadi lepas je gosok baju , Tetiba TED ingat kat MAK
Terus pi dail no rumah
Memang bertuah memang MAK sendiri yg jawab..
TED rindu MAK
Mak pun mcm tahu2 ajer TED yg call
sebab tu dia ckp cepat2 angkat telefon

Mak cakap insyallah MAk n UDA's Family nak datang KB
Nak travel dgn KTMB.
Jadinya TED cuma jemput di stesen ketapi ajer
MAK ckp nak duduk hotel di Wakaf Che Yeh
Senang dia nak Shopping...

Harap2 plan MAK n UDA menjadi
Datng Kota Bharu
TED tunggu
I MISS ALL MY FAMILY
Ingat TED dalam doa kalian

Tatapan Bersama Mengapa Anak Derhaka

APA PUNCA ANAK DERHAKA
Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu
hingga tujuh tahun
. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya... .. bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... . itu salah...
"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan.
Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan
. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak
derhaka".Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka . "Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu
dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok.

"Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk.
Kita boleh cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup." Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita...

1.Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang
baik.
Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda
malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan
yang baik adalah digalakkan).
2.Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan
anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat
daripada anak yang jarang dipeluk)
3.Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang
(Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)
4.Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya
senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
5.Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu
melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan
, mereka hanya
kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan
mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap..
6.Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).
7.Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah
tuan/puan mengeluh
. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.
8.Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)
9..Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya .
10.Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri . Mereka akan menirunya.
11.Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya.
Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah.
Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg
dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).
12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.
13.Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.
14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.
15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda.
Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
16.Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,
17.Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.
18.Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah.. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.
19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda.

Tuesday, July 21, 2009

Chubby Baby

N3 yang TED nak paparkan hari ini
TED ambil dari 1 kiriman email
'CHUBBY BABY'
Cute kan tajuk nya..
Sama cute dgn gambar2 Baby di bawah
Tapi kan
Baby yang chubby @ overweight ni
BAHAYA pada mereka
Pada IBUBAPA
Berasa bangga kerana
ANAK kesayangan mereka
Kelihatan COMEL dan BERISI [ cukup mkn minum]
SEDANGKAN
Kemungkinan di masa akan datang banyak kepada NEGATIF
CHUBBY di kala Bayi tetapi
Bagaimana Kehidupan mereka pabila DEWASA???
dan dari segi kesihatan pun
RISIKO kanak-kanak berpenyakit
OBEsSITi juga akan meningkat
APA-APA PUN
ANAK ANUGERAH TERULUNG DARI ALLAH SWT
Sayangi dan Didiklah mereka sebaik yang boleh..


Tak menulis Entry..

Ishk..ishk...
Permulaan kata
Lama Tak menulis N3
kenapa?/?
Bukan takde mood
bukan tak de story..

PUNCA nya

1. LApTop Takde..Masuk hospital
2. Moderm kat rumah ProbLeM..
3. Dah takde LapTop tapi Broadband nyer ada...
TETAP tarak bulih onLiNe

SEKARANG..


- LaptOp belum sehat Lagi.. [katanya 2 week tp terlebih sudah..]
- Hubbie beli NoteBook baru..
TED tumpang pinjam.. tapi tak leh over2 katanya..
- Byk Pic tak upload so tak bulih juga nak tulis criter....

Nanti tunggu segalanya beres..
TED akan tulis semula
Perkara2 yg telah berlaku agar dapat
di simpan sebagai bahan bertulis TED..

ADIOS

ayoooo jam sudah kul 2.30 pagi..
Mata mcm main2 ngantuk tak ngantuk ajer..
sok nak sahur puasa sunat
Isra Mi'Raj

Monday, July 6, 2009

ADAM SHOPPING

R.I.A.D.A.H

Petang buat aktiviti riadah memang seronok.. Jalan2 di taman, tgok org jogging[ sendiri malas jogging], ada budak2 kayuh basikal, ada kump aerobik dan mcam2... best jugak nampak ada family2 yg bentang tikar gulung sambil minum petang, baring2.. waahhh memang mengirangkan.. TED n HUBBIE bawa ADAM pi ke Taman Tengku ANis untuk bersiar2..Pergi tak dirancang. kalu tak MAMI sarung kasut+track utk jogging jugak.. maklumlah kapasiti isipadu dlm badan TED ni makin ++ pulak. sungguh Positif.. ishk..ishk...ADAM dipangkuan AYAH. Sambil tgok sekumpulan 'makcik2' aerobik..


ADAM dgn MAMI pulak

Nak melangkah jalan+lari dah tu... Maklumlah padang luas


Hanya mengintai dari luar pagar tempat kanak2 bermandi. Nak bagi ADAM mandi jugatapi masalahnya RAMAI SANGAT. Takut2 org kianat ADAM MAMI pulak nati

'Bestnya ADAM nak mandi Jugak'. ADAM dgn Muka Tak puas Hatinya

Ayah nya BODEK bawa pi jumpa EN RUSA

PeTuA....

1. Petua Cepat DiPinang - Banyakkan Meminum Air Pinang
2. Menegangkan Kulit Muka - Stapler Tempat? Yg Kendur Tu..
3. Menghilangkan Bau Badan - Berendam Dalam Minyak Wangi
4. Melembutkan Rambut - Rendam Kepala Dalam Air Menggelegak. ..
5. Melebatkan Rambut - Cari Baja Rambut...
6. Menghilangkan Ketuat - Potong Dgn Pisau Cukur Cap Buaya... .
7. Mengempiskan Perut - Jgn Makan & Jgn Minum...
8. Mengekalkan Kecantikan - Kekalkan Mekap, Jgn Basuh2...
9. Menyegarkan Mata - Tuang Eye Mo. ..

10. Mengelak Rambut Gugur - Lumur Dengan Gam Gajah...
11. Mengatasi Tumit Pecah - Jalan Berjengket-Jengket
13. Menghaluskan Kulit Muka - Gosok Dgn Kertas Pasir
14. Menaikkan Seri Muka - Makan Kuih Seri Muka Sambil NaikTangga
..
15. Menghilangkan Bau Mulut - Minum Minyak Wangi
16. Menghilangkan Lebam Di Mata - Elakkan Dari Kena Penumbok.
.

HADAPI KESEDIHAN DENGAN SENYUMAN

Senyuman bukan bererti kita suka atau gembira, orang-orang yang kita kasihi hilang daripada hidup kita, tetapi senyuman adalah tanda kita memahami bahawa tidak ada satu pun di dunia ini milik kita yang abadi. Semuanya adalah pinjaman belaka. Meminjam ertinya, kita terpaksa memulangkannya semula kepada yang lebih hak.

Apa yang dapat KITA lakukan hanyalah sayangi, kasihi, cintai dan hargailah sesiapa sahaja di samping kita selagi mereka masih ada. Kalau mereka sudah pergi, menangis air mata darah sekali pun tiada gunanya. Kasih sayang hanya dapat dirasai selagi seseorang itu masih bernyawa, jika sudah putus nyawa seorang daripada badannya, maka terputuslan segala hubungan dengannya kecuali doa. Doa yang baik datangnya dari hati yang redha dan keredhaan itu sudah pasti berkaitan rapat dengan keikhlasan.

Kesedihan itu akan mendorong anda untuk menghentikan putaran roda zaman, mengikat matahari agar tidak terbit, memutar jarum jam kembali ke masa yang lalu, berjalan ke belakang dan membawa air sungai kembali kepada sumbernya.

Jangan bersedih, sebab usia KITA yang sebenarnya adalah kebahagian dan ketenangan hati . Oleh sebab itu, jangan habiskan KITA anda dalam kesedihan, jangan boroskan malam-malam KITA dalam kecemasan, jangan berikan minit-minit KITA untuk kegundahan dan jangan berlebihan dalam mensia-siakan hidup (dengan kesedihan), kerana Allah tidak suka terhadap orang-orang yang berlebihan dan melampau.

I never had a dream come true


Everybody's got something they had to leave behind
One regret from yesterday that just seems to grow with time
There's no use looking back or wondering (or wondering)
How it could be now or neither been (or neither been)
All this I know but still I can't find ways to let you go

I never had a dream come true
Till the day that I found you
Even though I pretend that I've moved on
You'll always be my baby
I never found the words to say
You're the one I think about each day
And I know no matter where love takes me to
A part of me will always be with you

Somewhere in my memory I lost all sense of time
And tomorrow can never be
'Cause yesterday is all that fills my mind
There's no use looking back or wondering (or wondering)
How it should be now or neither been (or neither been)
Oh this I know but still I can't find ways to let you go

I never had a dream come true
Till the day that I found you
Even though I pretend that I've moved on
You'll always be my baby
I never found the words to say
You're the one I think about each day
And I know no matter where love takes me to
A part of me will always be..

You'll always be the dream that fills my head
(Yes you will, say you will, you know you will, o baby)
You'll always be the one I know I'll never forget
There's no use looking back or wondering (or wondering)
Because love is a strange and funny thing (and funny thing)
No matter how I try and try
I just can't say goodbye
No no no no..

I never had a dream come true
Till the day that I found you
Even though I pretend that I've moved on
You'll always be my baby
I never found the words to say
You're the one I think about each day
And I know no matter where love takes me to
A part of me will always be..
A part of me will always be.. with you..


Friday, July 3, 2009

Bila TED teringat.

Sedang2 TED godek FS.. Ter tengok la gambar2 lama nie.. EEMmmm Terimbau pulak kisah2 lama di alam sekolah dan maktab..
Kenangan Yang Lama Menjelma...
Tersenyum TED seorang diri...
Terbayang pulak satu persatu jalan cerita kisah diri
di alam persekolahan..
Indah...
Ceria..[nama kelas TED dulu pun ceria..]
Klasik....
Sedih....
Mencabar....
Gelak Ketawa....
Beribu Kisah....


Rakan2 TED di Tingkatan 5..
Acik Ayu, Liza,Azah, Cik Timah n TED.


Bila Imbau pulak zaman pengajian di Maktab Ilmu Khas..
Banyak mengajar TED tentang

perngkhinatan..
penghasutan..
penindasan,..
[macam byk yg negatif pulak..]

ada juga

persahabatan
persaudaraan
PENCINTAAN..
[haha masa ni la jupe MY HUBBIE]
takpe MAK TED sangat Merestui masa Tu..
INGAT..
Nak bercinta dapatkan RESTU MAK kita dulu..
Barulah BERKAT..

Rakan2 kelas PK Tuna Dengar
Guru2 Keperluan Khas Kanak2 PEKAK
. Gambar diambil semasa kelas Sains..

Sem 3..
Aktiviti Program Luar..
Dimana Rakan2 TED La nie ..
Masing2 bertugas di lain2 negeri
JAYA+INTAN+MIMI-SKPKSelangor-TAMIL-SKPKMelaka-MULLY-SKPKKuching-ZILA+FARRAH-SKPKJlnPeel-EJ-TIP KotaBharu-BIHA-SKPKJohor-ONIE-SeK diKULIM-RINIE-taktahu mana?? IBRAHIM+ATAN-Johor-CHESHAFIE-SKPKK.Tganu-KAKMAI-SKPKKotaKinabalu-TEOH-SKPKAlorStar-HISSAM@SYAMRUL-SKPK(B)Kuching-IMRAN+HISYAM-SKPKKuantan-HALIM-KEdah(taktau sekmana)

Bergambar semasa Jamuan Akhir Tahun SEM5
Gambar Rakan2 kelas Bersama CIK YATI..
pensyarah TERSAYANG...
MAcam2 gaya...
Maklumlah malam kegembiraan kami semua
..

DAN

Gambar ni yg
BANYAK MEMBERI
RIBUAN IMBASAN
MASA LALU
TED
RINDU
MASA
KETIKA INI


TED RINDU ANAK2 TED DI SKPK SELANGOR